Hold dig i form på rejsen!

Når man er ude at rejse, kan man nemt komme til at “glemme” sin træning. Det fører ofte til, at man kommer lidt ud af form, når man er rejser. Men der er faktisk metoder, som du kan benytte dig af, hvis du ønsker at holde formen, uden at skulle bruge hele ferien på træning. Her kan du læse tre ting, som du kan gøre, så du kan holde din træning ved lige, uden at skulle bruge tid i et fitness center.

Tag elastikker med

Et par gode træningselastikker fylder ikke meget i bagagen, men kan faktisk bruges til at træne næste hele kroppen. Man kan lave mange forskellige øvelser med elastikker. Du kan bl.a. lave bicep curls, lateral raises, lunges, rows og mange andre øvelser, så du kan komme hele kroppen igennem. Mangler du inspiration til hvordan du helt nøjagtig bruger elastikkerne til at lave øvelserne, kan du med fordel benytte dig af Youtube. Bare søg på “Resistance Band Excersises” også kommer der rigtig mange forslag op med videoer, som viser dig hvordan du kan træne med elastikker.

Brug din egen kropsvægt

Har du slet ikke lyst til at tage noget udstyr med, kan du også bare træne med din egen kropsvægt. Man kan nemt sammensætte et godt træningsprogram til hele kroppen kun bestående af kropsvægtsøvelser. Sådan et program kunne se sådan her ud:

Pistols eller squat med kropsvægt
Lunges
Armbøjninger
Dips (hvis du kan finde en stol eller bænk)
Pull ups

Med det korte program kan du få trænet hele kroppen og dermed holde din form ved lige. Hvor sæt og gentagelser du skal lave af hver øvelse, afhænger af dit niveau. Men hvis du laver 3 sæt af hver med så mange gentagelser du kan, så er du godt dækket ind. Hvis du ikke ved, hvordan du skal lave øvelserne, kan du søge på deres navne på Youtube. Så finder du en masse gode instruktionsvideoer.

Overtræn op til ferien

Hvis du slet ikke har lyst til at bruge noget af din ferie på at træne, er der også en måde, du kan minimere det tab, som man vil opleve ved ikke at træne. Du kan nemlig bevidst forsøge at overtræne op til ferien. Ved at presse sin krop helt ud hvor man nærmer sig overtræning, skaber man et helt naturligt behov for kroppen for at få en pause. Hvis man er overtrænet, kan man faktisk blive stærkere af at holde en uge fri fra træningen, fordi kroppen overkompenserer og restituerer. Man kalder det også for dekonditionering eller deload.

Så hvis du slet ikke har tid til træning på ferien, så giv den fuld gas i ugerne op til. Så kan det faktisk være, at du er i bedre form når du kommer hjem end da du tog afsted.

Bonus: Hvis du ikke kan holde dig fra fitnesscenteret

Hvis du ikke kan holde dig fra fitness centeret på ferien, skal du selvfølgelig bare træne, som du plejer og har lyst til. For vil du holde formen, er det bedste jo bare at holde fast i den normale rutine. Til at finde fitnesscentre, når du er ude at rejse, kan app’en Gym Finder FREE anbefales. Med den kan du hurtigt se de fitnesscentre, som er i nærheden af, hvor du befinder dig.


«

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *